|      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
       | 
    
     | 
      | 
  
  
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
       | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Kevesen tudják, hogy a Dunán és az evezős sportban, a Kovacsics név  összeforrt az evezéssel.  Édesapám kezdte az evezést, nővérem és én folytattam ezt a szenvedélyt.  | 
      | 
  
  
    |   | 
      Már az elején szeretném tisztázni - akik nem annyira jártasak ebben a szakágban, - hogy az evezés nem tévesztendő össze a kajakozással! Konkrétan gurulóüléses, villával szerelt párevezős hajókról van szó, 26 cm széles, vásznazott kivitelben. Ezt nem úgy kell érteni, hogy olyan soványnak kellett lenni, mert a gurulóülés peremétől erősen szélesedett a palánk. Megjegyzem, van egyevezős változata is, de mi zömében párevezős hajókban húztunk. A lapátok olyan hosszúak, hogy csak egymás fölött lehetett elvinni és szabály szerint a bal kéz ment felül, eszerint van minden villa beállítva.  | 
      | 
  
  
    |   | 
    A szemléletesség kedvéért az evezés folyamatát képekben is illusztrálom: | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
          | 
          | 
         
      
        vízfogás  | 
        áthúzás  | 
        szabadítás  | 
         
      
      
      
        |   | 
         | 
          | 
       
      
        |   | 
        Ha  kedve van  jobban bele- mélyedni az evezésbe, író- asztal mellől is megteheti, ha megnézi  ezt az oktató videót!  | 
          | 
       
      
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Apukámat a Római Parton mindenki ismerte, csak úgy egyszerűen, mint Lajos bácsi. Kivétel nélkül minden nap a vízen volt. Amíg a Magyar Nemzeti Bank aktív dolgozója volt, a bank Nánási úti csónakházából, nyugdíjasként a Május 1 csónakházból szállt vízre, ott volt saját kielboat-ja, később 85 éves kora felé pedig kajakja, mert - amikor nehezére esett már a hátrafordulás - áttért a kajakozásra, mivel így menetirányban ülhetett.   | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Nővérem 11, én 9 éves voltam, amikor már vitt magával az evezésekre és nagyon hamar mi is a víz szerelmesei lettünk: "Siklani tova a napsütésben, evezni jaj de jó!", a nóta is ekként szól.  | 
      | 
  
  
    |   | 
     | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
        9 és fél évesen Édesapámmal evezek a Római Parton lábkormányos kétpárevezős- ben. Dubló, ez volt a hívatalios elnevezése ennek a hajónak.  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
        Én 10 évesen, nővérem Ágnes 12 évesen Édesapánkkal hárman evezünk, úgynevezett tripletben, hárompárevezősben. Érdemes megnézni a 3 párhuzamos lapátvezetést, ahogy egy felnőttel együtt tudunk mozogni, kissebb termetünk ellenére.  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
        Ahogy kedvünk tartotta, aszerinti hajóegységben evezhettünk, rosszabb időben szívesebben szálltunk a vízre hagyományos - mindenki áltan ismert - kieiboat-ban. Hidegebb időben még kormányost sem vittünk magunkkal.  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
        Itt már 14 évesen -  önállóan szkiff-ben - egypárevezősben még mindig a Római parton, a Magyar Nemzeti Bank hajójával. Nagy választék volt Sportegylet hajóparkjából, ekkor már megkaptuk a legmagasabb minősítést és bármelyik hajóban evezhettünk.  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
  
    |   | 
    Találtam egyet, egy kivételes fényképet, amikor az egész család egy kormányos négypárevezősben evezett a Magyar Nemzeti Bank vizi telepéről. Balról jobbra:  | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
        Öcsi  | 
          | 
        1.  | 
       
      
        Édesapám  | 
          | 
        2.  | 
       
      
        evezőstársunk  | 
          | 
        3.  | 
       
      
        Ági  | 
          | 
        4. vezérevezős  | 
       
      
        Édesanyám  | 
          | 
        kormányos  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
          | 
          | 
       
      
        négypárevezősben  | 
        MNB színekben  | 
        Édesanyám középen  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Ilyen előzmények után, számunkra magától érthető volt, hogy versenyszerűen - már komoly egyesületben - folytassuk tovább a sportot. Mindketten a Vasas evezős szakosztályába mentünk, bár számomra nem volt végső megoldás, mert pár évvel később az egyesületen belül megszünt a férfi evezős szakág.  | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
    
      
          | 
        
          
            Kezdem Ágival, mert nemcsak magyarországi  viszonylatban ért el sikereket a versenyzői pályafutása során, hanem világversenyeken is. Ebben a sportágban nem volt még világbajnokság, hanem úgynevezett Nyílt Európa Bajnokság és természetesen a négyévenkénti Olimpia.  | 
           
          
            Az Evezős Szövetség 100-ik évfordulójára kiadott évkönyv szerint egypárevezősben, kétpárevezősben, kormányos négypárevezősben elért eredményei:  | 
           
          | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
    
      
          | 
        Egypárevezős hajóban (Szkiff) 1954-1958 években ifjúsági korcsoportban minden hazai versenyen "utcahosszal" első helyen végzett.  | 
         
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
    
      
          | 
        Kétpárevezős hajóban (Dubló) Graneknéval az 1959 évi Magyar Bajnokságon aranyérmet szereztek.  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
    
      
          | 
        Kormányos Négypárevezős hajóban (Kovacsics Ágnes, Mózer Erzsébet, Raskó Józsefné, Terelmesné Orodán Ida, kormányos: Radványiné Skoticzky Ilona.) az 1959., 1960. 1951 évi Magyar Bajnokságon aranyérmet szereztek.  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
    
      
      
         | 
        London, 1960. Nyilt Európa Bajnokságon bronzérem. | 
          | 
       
      
         | 
        Macon,  1959. Nyilt Európa Bajnokságon IV. helyezés. | 
          | 
       
      
         | 
        Prága  1961. Nyilt Európa Bajnokságon IV. helyezés. | 
          | 
       
      
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
    Ágnes 1959-től 1962-ig volt a magyar evezős válogatott versenyzője, 1962 évben hagyta abba, mert megszületett 2 gyermeke, (Anikó és Tamás) majd 1968 évben sors úgy hozta, hogy férje révén abban a megtiszteltetésben részesülhettek, hogy a Magyar Kereskedelmi Kamara Moszkvai kirendeltségén kaptak megbízást, ahol 6 évet töltöttek. Sport eredményeinek elísmeréséül 1970 - ben megkapta a Magyar Népköztársaság Érdemes Sprtolója címet.  | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
      | 
      | 
  
  
  
    |   | 
    Mivel 2 évvel fiatalabb  vagyok nővéremnél, Áginál, én már serdülő kategóriában úgynevezett  "szépségversenyeken" is részt vettem. No, senki ne értse félre, ez  arról szólt, hogy a zsűri előtt eleveztünk és pontokkal díjazták a stílust, a  technikát, párosban az összhangot. Itt nem volt nehéz dolgom, mert atyám  megtanított mindenre. Rokonommal, Lengyel Bélával, és Zarándy Pál klubtársammal indultam a szépségversenyeken,  nem tudtak minket megverni, a "legszebbek voltunk"!  | 
      | 
  
  
  
    |   | 
     | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
         Sajnos  anyagi okokból a Vasasnál 1962-ben megszüntették a férf, evezős szakágat, így  kénytelen voltam egyesületet váltani. Ekkor kerültem a margitszigeti  úszó csónakházzal rendelkező Vörös Meteor csapatába. A másod osztályig jutottam, de  már egyedül egypárevezős hajóban. (skiff) Ezek már gyorsasági "erőversenyek  voltak", ahol meglehetős hátrányban voltam a fizikumommal, december 28-i születésem miatt mindig 1 évvel idősebbekkel kellett rajthoz állnom és ebben a korban ez még sokat számított. Olyan kiváló eredményekkel nem tudok dícsekedni, mint nővérem,  ennek ellenére hullámos vízen, - ahol döntőbb a technika  - nem egyszer sikerült nyernem.   | 
       
      | 
      | 
  
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Itt már látható a kapcsolódás a zenéhez, mert időpontilag megérkeztünk 1962 nyarára és szeptemberben alakul meg az Omega. Innen kezdve megoszlott az időm és bevallom nem az evezés javára, de ez már zenei pályám része.  | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    
      
          | 
                  Egyre  kevesebbet eveztem, a beatzene annyira magával ragadott, az a bizonyos "egyszeri  és megismételhetetlen" pillanat, amiről már írtam. Az együttzenélés öröme, ami  eddigi életemben semmihez nem volt hasonlítható, még ma is feledhetetlen  számomra. Nem csoda, hogy felhagytam a versenyzéssel, egyáltalán az evezéssel.  Későbbi években vissza-visszatértem, hogy Édespámmal úgynevezett túraversenyeken induljak.  Konkrétan Visegrád- Budapest 45 km-es versenyről maradt egy felvételem, amikor  kieboat-ban eveztünk ketten. A fotó éppen a visegrádi indítás előtti pilla-  | 
       
      | 
      | 
  
  
    |   | 
       natban készült, amikor motorcsónakról állítják be a hajókata rajthoz. Az  ilyen hosszú távot - edzés nélkül - végigevezni nem volt könnyű és főleg végigülni  kínszenvedés volt.   | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Egyikünk sem lett hűtlen az evezéshez, a későbbi években lejártunk  a Római partra az MNB sporttelepére, kedvünk szerinti hajókban evezgettünk.  | 
      | 
  
  
    |   | 
     | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
    Végezetül kimásoltam a fenti Magyar Eveszős Szövetség 100 éves jubileumi kiadványából egy részletet, amelyben az MNB evezős szakosztályáról ír a szövetség, és ez egyben méltó megemlékezés is a Kovacsics familiáról:  | 
      | 
  
  
  
    |   | 
          "Adtak  néhány csillogó nevet a sportágnak (Pap Kornélia, Kovacsics Ágnes) és az  MNB-ben kötött ki néhány egykori bajnok, akinél a múló ifjúsággal az evezés  szeretete nem tűnt el. Néhány MNB-s rekord: a klubban evez az ország legöregebb  és ma is aktív evezőse Kovacsics Lajos." (kiadás éve: 1993)  | 
      | 
  
  
  
    |   | 
      | 
      | 
  
  
    |   | 
     | 
    Csak zárójelben jegyzem meg, hogy Pap Kornélia - nekünk egyszerűen Lia - is Édesapám tanítványa volt, ezt eddig sehol sem említették még meg. Papné  | 
      | 
  
  
    |   | 
    Méray Kornélia 1954-1961 években úgy belföldön mint külföldön minden versenyt fölényesen nyert, kimagasló egyénisége az evezős sportnak.  | 
      | 
  
  
  
    |   | 
           | 
      | 
  
  
    |   | 
      | 
      |